- Správa požadavků
- Správa incidentů
- Správa problémů
- Správa změn
- Správa identit
- Správa konfigurací
- Správa událostí
- Správa pracovních příkazů
- Správa služeb
- Automatický monitoring digitálních certifikátů
- Náhled do základních registrů
- Integrační vazby
Funkční vlastnosti modulu Správa požadavků:
- Jednoduchý a přehledný nástroj pro přehled požadavků a souvisejících informací.
- Možnost komunikace s poskytovateli služeb a jejich řešiteli.
- Pro každou situaci je možné implementovat specifické formuláře i proces, nastavit komunikační nástroje a notifikační zprávy.
- Modul je možné implementovat pro vstup zadání požadavků mnoha dostupnými kanály (např. přes obecný webový formulář samotného klienta v SilverLight, e-mailem, telefonicky apod.).
Funkční vlastnosti modulu Správa incidentů:
- Evidence a správa incidentů (= porucha, neplánované přerušení služby či zmenšení její kvality).
- Modul zajišťuje sběr incidentů, jejich kategorizaci, evidenci podstatných informací pro vyřešení, vazby na služby a automatické nebo manuální výpočty metrik.
- Cílem modulu je obnovit normální provoz služby, tak rychle, jak je to jen možné a minimalizovat nepříznivý dopad na business operace.
Funkční vlastnosti modulu Správa problémů:
- Evidence a správa problémů (= příčina jednoho nebo více incidentů).
- Cílem modulu je zamezit výskytu problémů a následných incidentů, eliminovat opakující se incidenty a minimalizovat dopad těch incidentů, kterým lze zabránit.
- Pro řešení problémů je k dispozici plnohodnotný aparát schvalování.
Funkční vlastnosti modulu Správa změn:
- Evidence a správa změn.
- Cílem modulu je umožnit realizaci prospěšných změn při minimálním narušení služeb a reagovat na měnící se business požadavky zákazníka.
- Pro řešení změn je k dispozici plnohodnotný aparát schvalování.
- Možnost provazovat změny s ostatními moduly zefektivňuje jejich plánování a současně umožňuje sdílet informace z ostatních modulů.
Identity management produktu FAMA+ITSM se zabývá nejen řízením a správou identit (přístupů do aplikací, programů, domén atd.) včetně všech procesních kroků, které organizace k tomuto využívá (schvalování, reporty, eskalace apod.), ale nabízí daleko komplexnější řešení v oblasti IT služeb.
Laicky řečeno, podstatou IDM je zajistit, aby:
- každý subjekt (interní i externí pracovníci, dodavatelé apod.) v organizaci, měl do systémů a k datům pouze stanovené přístupy
- uživatelské identity byly řízeny po celou dobu jejich životního cyklu (založení, změny, ukončení)
- uživatelé informačního systému měli na jednom místě k dispozici přehlednou uživatelskou samoobsluhu pro řízení svých přístupových oprávnění
Nabízené řešení mimo jiné:
- Z pohledu informační bezpečnosti zajišťuje dodržování důvěrnosti, integrity a dostupnosti informací.
- Nabízí organizaci kontrolu nad přístupovými oprávněními, kdy přehled nad nimi ušetří nejen čas.
- Umožňuje pracovníkům IT a správcům systémů jednoduše a efektivně nastavovat jednotlivá přístupová práva. Zároveň systém řídí i zrušení odebrání práv a přístupů na základě odpovídajících vstupů (požadavek na odebrání práv, odchod zaměstnance apod.)
Díky komplexnosti řešení produktu FAMA+ITSM a provázanosti na ostatní moduly můžete v rámci implementace IDM v souladu s ITIL získat
- Elektronizaci řešení všech procesů, které se v oblasti identit vyskytují, pomocí uživatelsky přívětivé nadstavby IDM. Procesy jako:
- Nástup nového zaměstnance od jeho zavedení v HR přes požadavky na:
- přístupy kamkoliv (nejen do integrovaných systémů)
- nové místo
- židle
- IT technika
- …
- Přesun v organizační struktuře – stěhování (a s tím spojené změny v přístupech a právech zaměstnance)
- Výměna zaměstnance na pracovní pozici
- Definice zástupů
- Až po odchod zaměstnance z organizace, případně náhrada jeho pracovního místa novým zaměstnancem
- Všechny tyto procesy jsou přístupné odpovídajícím uživatelům (nejen IT) skrze „samoobsluhu“ grafického rozhraní aplikace
- A samozřejmostí je provázání těchto procesů s identitními integracemi v cílových systémech.
- Nástup nového zaměstnance od jeho zavedení v HR přes požadavky na:
- Hi-tech rozhraní na napojené systémy díky Integrační sběrnici nebo přímých konektorů, které vám ušetří náklady na jakékoliv rozšíření napojení stávajících i nových systémů.
- Sadu již předpřipravených konektorů na současné systémy (s možností jejich rozvoje nebo úpravy)
- Využití SSO
- Rekonciliace a synchronizace integrovaných systémů
- Automatizovanou správu vašich firemních certifikátů
- Podporu resetů hesel a distribuce změn osobních údajů do integrovaných systémů
- Nástroje pro reporting, audit, sestavy, grafy apod.
- A v neposlední řadě analytické i konzultační know-how našich pracovníků při zavádění IDM do vaší organizace
Funkční vlastnosti modulu Správa konfigurací:
- Evidence a správa aktiv služeb a konfigurací.
- Modul poskytuje přesnou informaci a kontrolu nad všemi aktivy a vztahy, které tvoří infrastrukturu organizace.
- Modul lze využít pro evidenci jak IT položek (software i hardware), tak i pro další položky, které je třeba sledovat (např. majetek, dokumenty apod.).
-
- Podpůrný modul pro monitoring a následnou procesní správu událostí.
- Modul je možné napojit (přes modul Integrační vazby) na monitorovací nástroje třetích stran a sbírat tak definované události (např. errory, výpadky systémů apod.).
- Modul následně nabízí možnost definovat odpovídající akce na tyto události (např. generovat z nich incidenty nebo požadavky, evidovat je, přidělovat řešitelům apod.
- Modul zajišťuje evidenci podstatných logů z infrastruktury a systémů.
Funkční vlastnosti modulu Správa pracovních příkazů:
- Podpůrný modul, který nabízí přímou podporu paralelního řešení jakýchkoliv jiných procesů (včetně možnosti dekompozice řešení na dílčí kroky).
- Každý z těchto úkolů lze vztáhnout k libovolné služby a definovat pro něj odpovídající proces i řešitele.
- Implementace tohoto modulu tedy posouvá možnosti řešení do vyšší úrovně a nabízí přehlednější a propracovanější správu řízení provozu služeb (při současném zachování všech výhod systému – monitoring, reporting apod.).
- Modul je integrován do všech ostatních modulů FaMa+ ITSM.
Funčkní vlastnosti modulu Správa služeb:
- Základní modul systému FaMa+ ITSM.
- Mohutný nástroj pro evidenci a správu služeb, definici a funkční nasazení jejich parametrů formou servisních smluv a v přímém provozu také efektivními reporty o provozu služby (počty požadavků, počty incidentů, nákladovost apod.).
- Evidence služeb a katalogu služeb, popisujícího charakter nabízených služeb, jejich parametry a navázané záznamy.
- Definice SLA (Service Level Agreement) smluv zajišťujících přístup ke službám a specifikujících SLA parametry služeb pro jednotlivé příjemce i poskytovatele.
- Sledování a vyhodnocování parametrů služeb a metrik dle ITIL V3.
- Nevpustí Vás karetní systém do budovy nebo z budovy?
- Nemůžete se přihlásit k bankovnímu účtu?
- Nedostanete se k datům z Vašich systémů?
- Nefungují firemní procesy závislé na IT?
- Nastal výpadek elektronické komunikace (email, lync, ip telefony)?
- Nemůžete elektronicky podepsat dokumenty?
Tohle vše může způsobit jeden jediný digitální certifikát. Středně velká organizace potřebuje až 900 digitálních certifikátů. U kolika z nich hlídáte jejich platnost? Jak dlouho Vám trvá obnova provozu a kolik Vás stojí?
Náš monitoring umí:
- Automaticky monitoruje aktuální stav certifikátů ve Vaší infrastruktuře včetně jejich rozmístění.
- Umožní vzdáleně spravovat certifikáty na libovolném připojeném serveru nebo počítači kdekoliv na světě z pohodlí své kanceláře.
- Zajistí kompletní životní cyklus certifikátu (vytvoření, instalace, podepsání, obnova, atd.).
Sníží počet výpadků vlivem digitálního certifikátu na nulu. Zabrání nejen finančním ztrátám způsobeným nedostupností infrastruktury kvůli výpadku certifikátu.
Příklad z praxe
Středně velká organizace zaměstnává až 150 lidí. Lze předpokládat, že víceméně každý zaměstnanec využívá k výkonu své každodenní práce osobní počítač, přičemž organizace provozuje 25 serverů, jenž poskytují IT služby pro zaměstnance nebo zákazníky. Je ověřeno, že každý počítač má v průměru 5 a každý server 20 digitálních certifikátů, kterými zabezpečuje svou komunikaci s okolím. Středně velká organizace má tedy ve své infrastruktuře cca 1250 digitálních certifikátů s omezenou platností. Neřízené vypršení platnosti jednoho digitálního certifikátu může omezit chod organizace i na několik dní.
Evidence
Všechny certifikáty a elektronické podpisy jsou přehledně zobrazeny v jedné centrální evidenci, a to včetně přiřazení klientským stanicím/serverům a konkrétním osobám. Kompletní informace o stavu, vlastnostech certifikátů a elektronických podpisů jsou pomocí automaticky distribuovaných úloh zaváděny do Centrální evidence certifikátů bez nutnosti ručního zadávání dat, Systém umožňuje snadné srovnání požadovaného a reálného stavu.
Notifikace
Uživatelé jsou automaticky upozorněni na exspiraci certifikátů prostřednictvím e-mailu, SMS nebo založením požadavku do žádankového systému – např. ServiceDesku.
Systém Evidence certifikátů umožňuje generování souhrnných reportů a sestav o stavech klientských stanic, serverů, certifikátů a elektronických podpisů.
Operace
Nadstavbový modul pro správu certifikátů pokrývá veškeré algoritmické operace s certifikáty od vygenerování Certificate Signing Request (CSR) a privátního klíče po opětovné spárování certifikátu s privátním klíčem. Zahrnuje i správu vlastní certifikační autority včetně možnosti podpisu vlastních i cizích CSR.
Funkční vlastnosti modulu Náhled do základních registrů:
- Modul zajišťující přístup odpovědných pracovníků k vybraným registrům informačnímu systému základních registrů (ISZR) – Registr obyvatel, Registr osob a Registr územní identifikace, adres a nemovitostí.
- Evidence přístupů odpovědných pracovníků k ISZR.
- Logování zasílaných dotazů a odpovědí.
- Možnost delegování pravomocí za pomoci komplexního nástroje pro řízení přidělování rolí a práv.
Funkční vlastnosti modulu Integrační vazby:
- Modul Integrační vazby nabízí dynamické rozhraní pro veškeré integrační vazby (ať již je třeba informace do jiných systémů zasílat nebo je přijímat.)
- Tyto činnosti lze napojit na jakékoliv události v systému – vyvolávat je periodicky, čekat na vstupy uživatele či jiných systémů nebo jen pasivně čekat na volání systémů třetích stran.