- Energetický management
- Tepelné a vodní hospodářství
- Dálkové odečty
- Hodnotová analýzy
- Smlouvy
- Dokumentace
- Prostorový pasport
- Technický pasport
Modul Energetický management podporuje predikci, sledování a plánování spotřeby a nákladů všech druhů energií (elektrická energie, voda, plyn, teplo).
Základní funkční vlastnosti a přínosy modulu Energetický management:
- Sjednocení metodiky pro rozpočítávání nákladů a spotřeby energie organizace.
- Přehled o spotřebě a nákladech za energie podle útvarů organizace.
- Možnost optimalizace spotřeby energie rozborem ukazatelů spotřeby a vzájemného srovnání údajů o spotřebách v objektech organizace.
- Řízení nákladů a spotřeby všech druhů energie v organizaci tj. především elektrická energie (velko- i maloodběr), vodné, stočné a srážky, plyn, teplo.
- Rychlé a efektivní rozdělení nákladů za spotřebované energie na příslušné nákladové objekty – nákladové útvary či uživatele.
- Nástroj pro kvalifikované odhady spotřeby energie a nákladů v budoucím období na základě aktuálních údajů s možností tvorby scénářů (úprava cen, DPH, alternativní rozpady poměrových míst).
Modul Tepelné a vodní hospodářství je primárně určen pro teplárenské a vodárenské společnosti. Nabízí přehlednou evidenci a správu technického majetku společnosti (teplárny, vodárny, rozvody, ČOV), tvorbu odběrových diagramů, kalkulaci nákladů, automatickou tvorbu cen, měsíční vykazování, roční a mimořádná vyúčtování a podklady pro povinné výkazy vyplývající z legislativy.
Zákazník implementací modulu získá:
- Ucelený pohled na standardní technické údaje o teplárenských a vodohospodářských technologií a zařízeních.
- Možnost přípravy a tvorby odběrových diagramů a kalkulací s možností verzování.
- Automatické zúčtování skutečných nákladových položek na výsledné kalkulace a porovnání výsledků s předběžnou kalkulací.
- Možnost tvorby opravných položek.
- Rychlé a efektivní vykazování a rozpočítání dodávek tepla a pitné vody.
- Automatický výpočet účinnosti prvků tepelných systémů a porovnávání účinností.
- Automatická tvorba příloh ke smlouvě (cenová ujednání, odběrové diagramy, zálohový kalendář atd.).
- Generování přehledových manažerských a provozních sestav.
Modul tepelné a vodní hospodářství nabízí komplexní agendu pokrývající všechny oblasti v chodu společností tohoto typu jak v měsíčním, tak ročním cyklu.
Modul dálkové odečty produktu IS FAMA+ EM zajišťuje dálkový sběr provozních dat z měřidel, jejich přenos, uložení do datového skladu a následné zpracování.
Technologie AMM (Advanced Metering Management) slouží k řešení centrálního sběru dat z měřicích zařízení a dálkovému řízení měřicích zařízení. Technologie zahrnuje systémy, které měří, čtou a analyzují data o spotřebě energie. Tyto systémy jsou schopny vzdáleně odečítat data o spotřebách na měřičích vody, plynu, elektrické energie a tepla a tato data dálkově přenášet a centrálně archivovat na definovaných datových úložištích. AMM systémy se skládají z měřicích zařízení, softwaru, komunikačních prostředků a systémů centrální správy naměřených dat. AMM systémy jsou zároveň schopny poskytnout data o naměřených spotřebách jiným informačním systémům k dalšímu využití.
Modul Dálkových odečtů řeší mimo jiné tyto oblasti:
- On-line monitoring.
- Nastavení přenosů dat.
- Automatické upozorňování.
- Správa komunikačních prvků.
Řešení přináší pro zákazníka spoustu výhod:
- Nepřetržitý on-line monitoring a úplná kontrola spotřeby.
- Schopnost odeslání dat i po vypnutí napájení měřidla.
- Možnost volby vhodné architektury propojení měřidel.
- Jednoduchost provozování.
- Řízení nastavení komunikačních modulů a měřidel z jednoho centra.
- Nejmodernější HW prvky.
- Otevřenost a možnost rozšíření měření.
- Odesílání dat o naměřených hodnotách prostřednictvím sítě GSM/GPRS nebo TCP/IP protokolů.
- Nastavení pravidelných libovolně krátkých intervalů přenosů spotřeby z měřidel.
- Nástroje pro synchronizaci komunikačních modulů.
- Přímá komunikace měřidel a modulů s centrálním pracovištěm pro sběr naměřených spotřeb.
Modul Hodnotová analýza slouží ke sledování libovolných číselných hodnot vybraných ukazatelů, se kterými pracuje informační systém FaMa+ (např. průběh vynaložených nákladů, počet reklamací apod.).
Základní funkční vlastnosti a přínosy modulu Hodnotová analýza:
- Sledování definovaných ukazatelů za konkrétní období i v reálném čase.
- Snadné a všestranné posouzení vztahů mezi užitečností služby/produktu, náklady, investicemi a pracovními zdroji.
- Nástroj ke stanovení míry efektivnosti využití produktu/služby.
- Nástroj prevence neužitečných nákladů.
Modul umožňuje:
- Připojení elektronického dokumentu k záznamu o smlouvě (např. oskenovaný dokument).
- Napojení smlouvy na objekt evidovaný v aplikaci, který se vztahuje k předmětu smlouvy např. plochy, budovy, technická zařízení, pracovníci.
- Řízení historie smluvního dokumentu, verzování, označení aktuálně platné verze.
- Evidence dodatků ke smlouvám.
- Přehled veškerých smluv evidovaných v různých modulech aplikace.
- Upozorňování na konec platnosti smluv – automatické vizuální upozorňování na blížící se vypršení platnosti smluv v definovaném předstihu.
- Zasílání upozorňujících emailových zpráv na blížící se ukončení platnosti smlouvy stanoveným odpovědným osobám.
- Uživatelsky definovatelné workflow – k záznamu smlouvy je možné definovat libovolné workflow, pomocí kterého lze sledovat, v jaké fázi se smlouva právě nachází, např. smluvní jednání, návrh, odsouhlasení návrhu, smlouva uzavřena, ukončení smluvního vztahu, apod.
- Zajištění přístupu k dokumentům dle rolí – zabezpečení dat proti neoprávněnému přístupu, změnám a smazání.
- Možnost zadávání smlouvy pouze určeným zaměstnancem společnosti.
- Nastavení životního cyklu smlouvy podle schválených parametrů.
Přínosy řešení:
- Získání přehledu o odběrných míst a jejich spotřebách, nákladech – úspora času = úspora nákladů, zefektivnění práce, vše na jednom místě a přehledně.
- Možnost vyhodnocení dosažených výsledků (realizovaných opatření) – porovnání budov, porovnání meziroční atd., vyhodnocení nákladovosti a návratnosti investic.
- Porovnání průběžných hodnot spotřeb s vytyčenými cíli pro jednotlivé odběry/budovy – vyhodnocení nákladovosti a návratnosti investic.
- Automatické vyhodnocení EnPI (ukazatelů energetické náročnosti) s cílovými hodnotami – Detailním rozborem ukazatelů lze ušetřit na provozních nákladech.
- Zavedení systému dle ISO 50001 – požadavek legislativy, transparentní hospodaření s energiemi splňující normy.
- Přehledná evidence faktur – upozornění na nesrovnalosti s možností reklamace. Úspora nákladů při zjištění nesrovnalostí.
- Možnost přípravy podkladů pro energetického dohadce (burza) s verifikací spotřeb a rezervovaných kapacit – úspora nákladů při vyjednání optimálních podmínek.
- Návrhy na optimalizaci distribučních sazeb na základě současných odběrových diagramů – úspora nákladů na částky za distribuci.
- Výpočty optimální rezervované kapacity plyn – úspory nákladů za rezervaci a případné překročení.
- Možnost automatického zápisu odečtů – úspora času = úspora nákladů.
- Možnost automatického zápisu a rozpočítání faktur – úspora času = úspora nákladů.
- Automatická predikce spotřeb na budoucí období – úspora času při plánování rozpočtů a nákladů na provoz.
- Jednotná databáze, jednoduchý přístup k datům – transparentnost.
Modul Dokumentace zajišťuje správu, sdílení a zpracování dokumentů.
Základní funkční vlastnosti a přínosy modulu Dokumentace:
Dokumentace
- Komplexní pohled na všechny či vybrané dokumenty dle uživatelské hierarchické struktury druhů podle rolí.
- Dostupnost všech připojených a souvisejících dokumentů v okamžiku práce s konkrétním prvkem (zdravotnický prostředek, zařízení, plocha žádanka, zakázka, pracovní postup, nájemník apod.) řízená přístupovými a kompetičními právy.
- Předávání dokumentů mezi účastníky procesů pomocí databáze – přenos zpráv přístupu k dokumentů na data.
- Definici životního cyklu dokumentu.
Prostorový pasport
Slouží k detailnímu popisu prostorového uspořádání vlastního nebo spravovaného nemovitého majetku a zobrazení prostorových dat v grafické prezentaci.
Přínosy:
- Centrální evidence areálů, budov a parcel v jednom datovém uložišti a v jednotné údajové struktuře za použití přístupových práv diferencovaných podle uživatelských rolí a kompetencí (řízený přístup k datům).
- Centrální správa široké škály stavebně-technických parametrů (např. rozměrové, plošné, provozní parametry) k prostorovým objektům s možností rozšiřování jejího rozsahu bez nutnosti programových úprav.
- Evidence externích komplexní stavebně-technické dokumentace a dalších dokumentů související s nemovitostmi.
- Dokladování provádění různých činností nad plochou v provozní knize.
- Jednotná metodika a pravidla pro provádění pasportizace prostorových objektů a pro průběžnou aktualizaci pasportních údajů.
- Přehled o volných / využitých prostorech.
- Přímý přechod z evidovaných prostorových jednotek na grafické zobrazení.
- Jednoznačná identifikaci objektů (zařízení, pracovníků) na plochách včetně jejich prostorových souvislostí ve formě přehledných grafických výstupů.
Modul umožňuje:
- Automatické ukládání změněných hodnot pasportních údajů do historie včetně časových razítek.
- Možnost k definici pasportního údaje specifikovat výčet přípustných hodnot. Tyto výčty lze provádět bez nutnosti provádění programových úprav.
- Uživatelské nastavení pravidel přináležitosti stavebně-technických údajů k typům prostorových objektů (např. jiná množina pasportních údajů k budově, jiná množina k místnosti).
- Unikátní kódování pro každou lokalitu, budovu, podlaží, místnost, parcelu.
- Možnost zobrazování jednotlivých podřízených záznamů v členění např. Areál, Budova, Podlaží, Místnost.
- Zobrazení a práce se záznamy pod evidencí plochy, informace o jejich propojení s grafickou prezentací dat.
Technický pasport
Modul Technický pasport (TEP) umožňuje detailní evidenci technických zařízení (TZ) včetně plánování a sledování činností nad TZ vyplývajících z platné legislativy.
Modul umožňuje:
- Detailní evidenci technických zařízení, která jsou ve vlastnictví organizace.
- Zařadit technická zařízení podle typů, tříd, výrobních modelů, evidovat dostupnost návodů k obsluze zařízení a provozní knihy.
- Zaznamenat údaje o výrobcích, dodavatelích a organizacích poskytujících servis technických zařízení.
- Evidovat aktuální přidělení technického zařízení do používání na organizační útvar, nákladové středisko, příslušnost k inventárnímu úseku a umístění. Evidovat správce technického zařízení.
- Složitější zařízení rozdělit na dílčí komponenty, se kterými lze pracovat stejným způsobem jako se zařízeními. Provádět správu příslušenství technických zařízení.
- Tisk štítků čárových kódů s evidenčními údaji o technickém zařízení.
- Sledovat záruční dobu technických zařízení s podporou grafické vizualizace technického zařízení v záruční době pro rozhodování o jeho servisu a opravách.
- Vést provozní knihu technických zařízení se zápisy o provozních zkouškách, pravidelných kontrolách.
- Sdílet účetní údaje o technickém zařízení v rámci vazby na účetní evidenci dlouhodobého majetku.
- Podpora uživatelského nastavení pravidel přináležitosti technických zařízení k prostorovým objektům.
- Podpora provádění on-line kumulace hodnot vybraných pasportních údajů technických zařízení přiřazených ke koncovým uzlům prostorové hierarchie na vrcholové uzly v souladu s uspořádáním prostorové hierarchie.