Případová studie společnosti TESCO SW a.s.
Vnitřní integrace úřadu na Krajském úřadu Moravskoslezského kraje
Tato případová studie společnosti TESCO SW a.s. popisuje realizaci zakázky Vnitřní integrace úřadu v prostředí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje.
Představení zákazníka
Krajský úřad Moravskoslezského kraje je jedním z úřadů Moravskoslezského kraje. Krajský úřad plní úkoly v samostatné působnosti uložené mu zákonem, zastupitelstvem a radou a napomáhá činnosti výborů a komisí. Krajský úřad rovněž vykonává zákonem stanovenou státní správu (přenesenou působnost) s výjimkou věcí, které jsou zákonem svěřeny zastupitelstvu kraje a radě kraje či zvláštnímu orgánu. Krajský úřad se člení na odbory a oddělení, v čele krajského úřadu stojí ředitel.
Výchozí stav
S vzrůstajícím tlakem na efektivitu komunikace občana s úřadem, efektivitu běhu agend a dostupnost důvěryhodných informací, vzešel z Ministerstva vnitra ČR projekt e-Government, mezi jehož cíle patří i napojení informačních systémů orgánů výkonné moci na informační systémy veřejné správy (zejm. Informační systém základních registrů a portál Czech POINT).
Jelikož Informační systém základních registrů obsahuje citlivé osobní údaje, ze zákona o základních registrech č. 111/2009 Sb. je nutné přístupy k těmto údajům zaznamenávat. To klade požadavky na sjednocení uživatelských údajů napříč agendovými informačními systémy a monitorování přístupů k Informačnímu systému základních registrů.
Požadavky zákazníka
Na základě těchto skutečností došlo ze strany KÚ Moravskoslezského kraje k vypsání veřejné zakázky „Vnitřní integrace úřadu“, jejímž cílem by bylo provedení vnitřní integrace úřadu z hlediska podpory informatickými činnostmi, čímž by došlo k zefektivnění běhu agend a usnadnění občanům komunikace s úřadem.
Veřejná zakázka byla realizována v rámci projektu „Vnitřní integrace úřadu a integrace s ISVS“ v rámci multiprojektu „E-Government Moravskoslezského kraje (II. – VI. část výzvy)“.
V rámci této veřejné zakázky požadoval KÚ Moravskoslezského kraje po dodavateli realizaci následujících dílčích plnění:
- pořízení systému pro řízení identit (identity management) a jeho integrace na současný personální systém
- pořízení systému pro správu nemovitého majetku, který by zajistil správu procesů a činností v následujících oblastech:
-
- vedení evidence popisných a grafických pasportizačních dat
- vedení evidence dat katastru nemovitostí a registru UIR-ADR
- podpora řízení majetkoprávních operací
- podpora řízení pojistných událostí
- podpora řízení akcí reprodukce majetku
- podpora řízení provozních a údržbových činností týkajících se majetku
- vedení evidence nájemních a výpůjčních vztahů
- realizace integrační platformy, která by spojovala a zprostředkovávala komunikaci mezi jednotlivými aplikačními a systémovými službami
- implementace systému pro řízení IT služeb Service Desk (dle metodiky ITIL)
- implementace systému jednotného přihlášení
- integrace dodaných systémů se základními registry a portálem veřejné správy
Řešení
Hlavním dodavatelem řešení se na základě vítězství ve veřejné zakázce stala společnost newps.cz s.r.o., která pro realizaci vybraných procesů využila služeb subdodavatele – společnosti TESCO SW a.s.
Společnost TESCO SW a.s. v prostředí krajského úřadu implementovala následující SW řešení:
- FaMa+ EAI – řešení pro vnitřní i vnější datovou a procesní integraci
- FaMa+ ITSM – komplexní řešení pro správu IT služeb, založené na metodice ITIL
- FaMa+ AM – informační systém, spojující ekonomicko-účetní, technický a majetkoprávní pohled na movitý i nemovitý majetek
Společnost newps.cz s.r.o. k výše uvedeným informačním systémům dodala tato SW řešení:
- systém pro řízení identit
- portál pro jednotné přihlášení externích uživatelů
Implementovaná řešení plně splnila požadavky KÚ Moravskoslezského kraje definované v zakázce „Vnitřní integrace úřadu“. Všechna tato řešení byla upravena dle specifických požadavků KÚ Moravskoslezského kraje a stávající procesy byly optimalizovány tak, aby práce s integrovanými systémy byla uživatelsky přívětivá.
Harmonogram projektu
- etapa – Analýza (10/2012 – 01/2013)
- etapa – Implementace řešení (01/2013 – 09/2013)
- etapa – Zkušební provoz (10/2013 – 10/2014)
- etapa – Ostrý provoz a provozní podpora (11/2014 – 11/2021)
Přínosy projektu
Hlavní přínosy realizace zakázky „Vnitřní integrace úřadu“ v prostředí KÚ Moravskoslezského kraje:
- jednotná správa identit a zajištění jejich distribuce do koncových systémů
- zlepšení kvality i dostupnosti poskytovaných služeb
- zvýšení transparentnosti veřejné správy
- možnost sdílení informací a služeb
- snížení nákladů na provoz služeb
- možnost sbírat a analyzovat data o výkonu veřejné správy pro účely zvyšování její kvality